Tvångslagstiftning

Jag måste plugga, jag har massor som skall läsas och förstås och sedan ställas frågor på. Inte "snälla" frågor som varför gör de så här? Utan snarare om de nu gör så där så påverkar det "någonting" vilket får "de här"  konsekvenserna, vad tycker ni om det? Svinenkelt eller inte, det är apsvårt! 

Trots att jag just nu läser om LvU d.v.s Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga och det är enligt den här lagen barn/ungdomar placeras i fosterhem eller speciella instutitioner som är väldigt intressant för lagen är komplicerad och svårtolkat och framförallt kan man disskuterar utfallet d.v.s vad i omhändertagandet hjälper barnet till det bättre. I vissa fall är det att skiljas från sin familj och i andra fall inte, svårt! Tur att jag inte skall börja min bana som barn/ungdomssekreterare.

Den tvångslagstiftning som jag har att utreda i är i stället LvM d.v.s Lag om vård av missbrukare i vissa fall. Och där är det vuxna människor som är fara för sig själv eller andra som skall bli "hjälpta" genom att socialtjänsten placerar dem inom låsta dörrar för att komma i från sitt missbruk. Även där finns mycket att disskutera men när det handlar om vuxna så har de mycket större möjligheter att påverka sina liv och själva välja. Barn är mer utsatta för andras val och har inte möjlighet att välja själva.

Eller vad säger ni, har ni några tankar om detta? Skall vi använda tvång överhuvudtaget är det bra? Nä nu får jag stoppa ner näsan i boken igen...

Kommentarer
Postat av: AnnaViktoria

Jättesvår fråga, men låter verkligen intressant att fördjupa sig i! Själv är jag inte alls insatt, men tvång kan nog i vissa fall behövas kan jag tänka. Fast komplicerat är det och jag kan nog inte utveckla det mer än så ;)

2011-03-17 @ 11:51:08
URL: http://annaviktoria.blogspot.com/
Postat av: Mariana

Tvång känns egentligen aldrig bra men håller nog med Anna att det kan behövas i vissa fall. Vi pratade lite om detta på jobbet för ett tag sedan och då sa en doktor att han ganska nyligen skrivit ett lvm-intyg på en 75-åring. I min värld är man bara gråhårig och går med rollator då när man är så gammal. Hmm.....det är nog kanske jag som ska se över min syn på gamla människor, kom just på att min svärmor är 77 år och hon är skapligt fräsch :-)

2011-03-17 @ 13:27:01
Postat av: Jessica

Det är så svårt! Vi har ju anmälningsplikt hos oss och det är jättetufft att ta det beslutet. Man får hela tiden intala sig att det är för att barnet ska få en möjlighet att få det bättre och för att det inte ska behöva gå så långt att det behöver ske en tvångsförflyttning av bernet. Men det är kvalfyllt varje gång!

2011-03-17 @ 20:18:29
Postat av: Kicki

Intressant att läsa eran inställning och uppfattning av tvång. En sak kan vi enas om och det är inte enkelt eller självklart hur man skall agera..

2011-03-18 @ 18:05:52
URL: http://fokuskicki.blogg.se/
Postat av: Carro

Det är nog en fråga som kan diskuteras mer än en gång .

2011-03-18 @ 20:20:48
URL: http://cocacola192.blogspot.com

Skriv en rad så blir jag glad:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0